Gaston – Wine Exploring

Vanliga frågor

Är det lagligt att beställa vin från Gaston Vin?
Ja. Sedan ett beslut i EU 2007 (Rosengrendomen) är det tillåtet för svenskar att importera vin från andra EU-länder genom så kallad privatimport, förutsatt att köparen betalar alkoholskatt i Sverige. Gaston Vin administrerar importen åt dig som kund och betalar alla skatter, inklusive alkoholskatt och moms.

Vad gäller angående skatter och avgifter?
Både svensk alkoholskatt och moms betalas av Gaston Vin.

Är det åldersgräns för att handla?
Ja, du måste vara över 20 för att kunna handla vin från oss.

Hur mycket vin kan jag beställa?
Du kan beställa hur mycket eller hur lite vin du vill, så länge det är för privat bruk och inte för vidareförsäljning.

Finns det en minimiorder?
Nej, du kan beställa allt från en enstaka flaska och uppåt.

Vad kostar frakten?
Kostnaden är 200 kronor för hemleverans med Bring, oavsett var i Sverige du bor och oavsett storlek på ordern. För upphämtning av viner på Frantzéngruppens kontor i Stockholm är leveransen kostnadsfri.

Hur levereras det vin jag beställt?
Din beställning levereras hem till dörren, oavsett var i landet du bor. Vår transportör Bring Express kontaktar dig för att boka en passande leveranstid. Leveransen sker inom ett tretimmarsintervall som föreslås av Bring Express. Du blir kontaktad 30 minuter innan leveransen sker. Så kallade bomkörningar då mottagaren inte är på plats enligt överenskommelse debiteras med ytterligare leveranskostnad om 200 kronor.

Väljer du att hämta upp vinerna på Frantzéngruppens kontor i Gamla stan får du en avisering till angiven e-postadress när vinerna har anlänt. Kontorets öppettider är måndag till fredag mellan 10 och 17. Eftersom avvikelser kan förekomma bokas en tid via mailet du fått för att vi ska kunna se till att någon finns på plats när du vill hämta ditt vin.

Kan jag köpa vin och få det levererat till någon annan än mig själv?
Ja, men personen som tar emot vinet måste vara över 20 år. När du lägger en order uppger du leveransadressen till den du vill ska ta emot lådan och din egen adress som faktureringsadressen.

Spelar det något roll var jag bor för att få beställningen levererad hem?
Vi har rikstäckande leverans inom Sverige. Dock har vi ingen möjlighet att leverera till öar utan broförbindelser eller regelbunden kostnadsfri linjetrafik.

Kan jag få vin levererat till ett annat land än Sverige?
Nej, inte i dagsläget.

Kan jag få min beställning skickad till min vinkällare?
Vill man ha vinerna skickade till sin vinkällare så går det. Skriv in vinkällarens adress på leveransen men glöm inte att ange ditt eget namn.

Levererar ni till företag?
Ja. Företag med utskänkningstillstånd kan beställa vin för leverans inom Sverige via Gaston Vin AB. Maila kundtjanst@gastonvin.se för beställning. Observera att det endast är privatpersoner som kan beställa vin för hemleverans i Sverige. Företag har även möjlighet att anlita Gastons sommelierer för vinprovningar, konsultation med mera.  

Kan jag blanda vin från olika producenter i min beställning?
Du kan köpa valfritt antal viner från valfritt antal producenter. Flaskorna packas dock i lådor om sex och kan därför komma att blandas. Beställer du fler än sex flaskor packar vi flaskorna i flera lådor.

Kan jag få hjälp av Gaston med vin till en större fest? 
Planerar du ett bröllop eller en större privat fest och vill ha vin från någon av våra vinbönder kan vi lösa det. Kontakta oss gärna för att bolla idéer om vin till ditt evenemang.

Gäller den svenska reklamations- och ångerrätten när jag handlar?
Svensk konsumentköplagstiftning gäller vid alla köp. Du omfattas alltså alltid av det svenska konsumentskyddet och har både ånger- och reklamationsrätt.

Hur fungerar det om jag vill reklamera mitt köp?
Vi följer konsumentköplagens bestämmelser och de riktlinjer och rekommendationer som utfärdats av Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden (ARN), vilket innebär att du har full reklamationsrätt på köp från Gaston Vin. Vid reklamation kontaktar du oss på kundtjanst@gastonvin.se. Vill du häva köpet återbetalar vi dig snarast, dock senast inom två veckor efter returen.

Hur behandlas mina personuppgifter?
Gaston använder säker anslutning vid överföring av personuppgifter. Dina uppgifter kommer inte att lämnas ut till tredje part.

Kan jag lita på att det vin jag beställer finns i lager?
Vårt lagersaldo uppdateras varje dag. Ibland kan det dock hända att ett vin köps av någon annan samma dag, vilket gör att varan du beställt inte finns kvar. I så fall kontaktar vi dig.